Zelf een factuur samen stellen
Nog niet zo heel lang geleden ben ik er mee gestopt om voor de baas te werken, ik besloot om wat voor mezelf te beginnen. Dit is vooral voor de uitdaging en alles in eigen hand te hebben. Dan zou ik er in ieder geval nooit spijt van krijgen dat ik het nooit geprobeerd heb. Omdat ik nog in de opbouw van mijn bedrijf zit voeg ik regelmatig nieuwe diensten of producten toe. Wanneer klanten dit afnemen moet er dus ook een nieuw factuur gemaakt worden. Dit factuur stel ik op dit moment nog zelf samen. In het begin was alles vrij lastig en moest ik wennen aan dat soort werkzaamheden. Door veel voorbeelden te bekijken en advies te vragen bij vrienden die er verstand van hebben kwam ik al aardig ver. Nu heb ik voor alle producten en diensten een standaard factuur samengesteld die ik alleen per klant nog moet aanpassen. Dat scheelt me natuurlijk erg veel tijd. Het maken van offertes kost me echter meer tijd, ik moet dat aardig wat uitzoeken voor de klant. Als ik voor die klant uiteindelijk ook een factuur kan maken is dat natuurlijk alleen maar positief. Het lijkt misschien lastig om echt wat voor jezelf te beginnen, maar alles wijst zich vanzelf en als je tegen problemen aan loopt dan is er altijd wel iemand die je kan helpen. Er is niemand die alles in een keer goed doet, ook niet het maken van een factuur.